Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy i jak odczytywać etykiety?


11.01.2017

Czy produkt opisywany jako innowacyjny i najnowocześniejszy rzeczywiście taki jest? Po czym poznać czy olej spełnia nasze oczekiwania i jak odpowiednio dobrać go do naszego silnika? To pytania, na które postaramy się znaleźć odpowiedź i rozszefrować oznaczenia na etykietach olejów.

Parametry oleju sa bardzo ważne i mają duży wpływ na dobór właściwego produktu oraz zużywanie się go. Wszystkie oleje, jakie wlewamy do pojazdów, skłądają się z oleju bazowego i dodatków:

Grupy olejów bazowych

grupa I - najprostsze, najtańsze oleje mineralne;

grupa II - oleje mineralne poddane obróbce, o niższej zawartości siarki niż oleje z grupy I i więcej węglowodorów nasyconych;

grupa III - oleje poddane procesom hydrokrakingu i hydroizomeryzacji. Pozwalają przebudowac strukturę węglowodorów i nadać właściwości podobne do tych, jakie maja bazy syntetyczne;

grupa IV - oleje syntetyczne (PAO) powstałe w wyniku procesu syntezy chemicznej;

grupa V - inne oleje syntetyczne poza PAO, np. estry kwasów karboksylowych, poliglikole czy oleje silikonowe.

Oleje mineralne, półsyntetyczne lub syntetyczne powstają w zależności od użytej mieszanki. Mineralne składają się przede wszystkim z grupy I i II, oleje syntetyczne z III, IV i V, natomiast "półsyntetyki" to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych.

Lepkość oleju

To wielkość opisująca opór przeciw płynięciu. Im wyższa lepkość, tym wolniej płynie olej. Oleje dzielnimy na klasy:

  • zimowe (opisywane liczbami i literą W) -
  • letnie (opisywane liczbami)
  • wielosezonowe (najczęściej dwie liczby dzielone literą W) - pierwsza liczba określa płynność oleju w niskich temperaturach, a druga grubość filmu olejowego z niskich temperaturach.

Zawsze powinniśmy dobierać olej zgodnie z zaleceniami producenta, ponieważ nie ma uniwersalnej zasady doboru lepkości oleju do silnika pojazdu. Odpowiednia lepkość oznacza bezproblemowy rozruch w niskich temperaturach otoczenia i szybkie doprowadzanie środka smarnego do wszystkich części silnika i odpowiednie smarowanie podczas pracy.

Powszechnie uważa się, iż oleje o lepkości:

0W-XX i 5W-XX powstają na bazach syntetycznych
10W-XX to oleje półsyntetyczne
15W-XX to oleje mineralne
Klasa jakościowa

Przy doborze oleju, po ustaleniu odpowiedniej lepkości należy zwrócić uwagę na właściwą klasę jakościową

Według podziału stowarzyszenia konstruktorów pojazdów ACEA oleje mają nadane oznaczenie:

A – do silników benzynowych,
B – do lekkich silników Diesla,
C – oleje kompatybilne z systemem katalitycznym dla silników benzynowych i Diesla z wtórnym
obiegiem spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (SAPS),
E – do mocno obciążonych silników Diesla.
Oprócz litery w skład wchodzi cyfra, a ta opisuje właściwości oleju, np.:

A3/B3 - oleje wysokiej jakości, przeznaczone dla silników benzynowych i wysokoprężnych, do dłuższych przebiegów między wymianami
A3/B4 - oleje wysokiej jakości, przeznaczone do dłuższych przebiegów, wymagane do silnikó Diesla wyposażonych we wtrysk bezpośredni
A1/B1 - oleje podstawowej jakości typu Fuel-Eco (paliwo-oszczędne), nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach
A5/B5 - oleje wyższej jakości typu Fuel-Eco do dłuższych przebiegów między wymianami, nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach
Oleje Low Saps mają obniżoną zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki (maja oznaczenie C), zalecane są do pojazdów z filtrami czastek stałych. Oznaczane są cyframi od 1 do 4 pod względem zawartości dodatkó Saps i paliwooszczędnością.

Według podziału instytutu API klasyfikacja jakościowa opiera się na literach:

S - w przypadku silników benzynowych
C - dla silników Diesla
Druga litera oznacza poziom jakości - im dalej od początku alfabetu, tym lepsza jakość.
Nie ma ogólnych zasad doboru oleju do silnika, dlatego należy kierować się zaleceniami producenta.

Specyfikacje i oficjalne aprobaty producentów

Każdy środek smarny powinien spełniać wymagania dotyczące konkretnego silnika, ale też musi być poddany wszystkim testom, aby dostać aprobatę producentów samochodów danych marek w czasie trwania gwarancji. Takie oznaczenie widnieje na etykiecie, najczęściej na odwrocie.

Najczęściej spotykane europejskie specyfikacje producentów samochodów dot. olejów:

  • Volkswagen (VW, Audi,Skoda,Seat):
  • VW 501.01/505.00 - podstawowej jakości olej do silników benzynowych i Diesla bez filtrów cząstek stałych i pompowtryskiwaczy
  • VW 502.00/505.00 - olej o lepszych właściwościach do silników benzynowych,
  • VW 502.00/505.01 - olej przeznaczony do silnikó Diesla, wyposazonych w pompo-wtryskiwacze, bez DPF, i silników benzynowych,
  • VW 504.00/507.00 - najwyższa aprobata koncernu Volkswagen (zarówno do silników Diesla jak i benzynowych).
  • PSA (Peugeot, Citroen)
  • B 71 2294 - standardowej jakości olej silnikowy przeznaczony do silników benzynowych i diesla bez filtrów cząstek stałych (FAP)
  • B 71 2296 - olej wysokiej jakości do silników benzynowych i Diesla bez FAP
  • B 71 2290 - niskopopiołowy olej wysokiej jakości do silnikó Diesla i niektórych silnikó benzynowych,
  • B 71 2312 - najwyższej jakości olej niskopopiołowy, stosowany również na pierwsze zalanie w nowych silnikach koncernu PSA; nadaje się do silników Diesla i benzynowych; jedyny olej zalecany do stosowania w silnikach Diesla Euro 6 koncernu PSA.
  • Daimler (Mercedes-Benz, Smart)
  • MB-Approval 229.1 - olej podstawowej jakości
  • MB_Approval 229.3 - olej o lepszych właściwościach, przeznaczonych do silników benzynowych (bez silników AMG) i Diesla bez DPF.
  • MB_Approval 229.5 - olej o lepszych właściwościach przeciwzużyciowych i paliwooszczędnych do silnikó benzynowych (w tym AMG) i Diesla bez DPF.
  • MB-Approval 229.31 - olej do silników Diesla i niektórych silnikó benzynowych,
  • MB_Approval 229.51 - olej o lepszych właściwościach przeciwzużyciowych i paliwooszczędnych do silników Diesla i niektórych silników benzynowych.
  • MB Approval 229.52 - najwyższej jakości olej silnikowy do silników Diesla (wymagany do rodziny silników BlueTEC) oraz niektórych silników benzynowych
  • Renault (Renault, Dacia)
  • RN 0700 - olej do wolnossących silnikó benzynowych
  • RN 0710 - olej do turbodoładowanych silników benzynowych (i RS) oraz diesla bez DPF,
  • RN 0720 - olej do silników Diesla z DPF.

Proces doboru oleju może wydawać się skomplikowany, ale warto poświecić odrobinę uwagi na to, by orientować się w oznaczerniach, symbolach oraz aby nie mieć w przyszłości problemów z użytkowaniem pojazdu i nie tracić niepotrzebnie czasu i pieniędzy.

Chcesz uzyskać więcej informacji lub skorzystać z pomocy naszego doradcy technicznego? Wejź na zakładkę "doradztwo techniczne"  i skontaktuj się z jednym z naszych doradców.


Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka