11.01.2017
Czy produkt opisywany jako innowacyjny i najnowocześniejszy rzeczywiście taki jest? Po czym poznać czy olej spełnia nasze oczekiwania i jak odpowiednio dobrać go do naszego silnika? To pytania, na które postaramy się znaleźć odpowiedź i rozszefrować oznaczenia na etykietach olejów.
Parametry oleju sa bardzo ważne i mają duży wpływ na dobór właściwego produktu oraz zużywanie się go. Wszystkie oleje, jakie wlewamy do pojazdów, skłądają się z oleju bazowego i dodatków:
Grupy olejów bazowych
grupa I - najprostsze, najtańsze oleje mineralne;
grupa II - oleje mineralne poddane obróbce, o niższej zawartości siarki niż oleje z grupy I i więcej węglowodorów nasyconych;
grupa III - oleje poddane procesom hydrokrakingu i hydroizomeryzacji. Pozwalają przebudowac strukturę węglowodorów i nadać właściwości podobne do tych, jakie maja bazy syntetyczne;
grupa IV - oleje syntetyczne (PAO) powstałe w wyniku procesu syntezy chemicznej;
grupa V - inne oleje syntetyczne poza PAO, np. estry kwasów karboksylowych, poliglikole czy oleje silikonowe.
Oleje mineralne, półsyntetyczne lub syntetyczne powstają w zależności od użytej mieszanki. Mineralne składają się przede wszystkim z grupy I i II, oleje syntetyczne z III, IV i V, natomiast "półsyntetyki" to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych.
Lepkość oleju
To wielkość opisująca opór przeciw płynięciu. Im wyższa lepkość, tym wolniej płynie olej. Oleje dzielnimy na klasy:
Zawsze powinniśmy dobierać olej zgodnie z zaleceniami producenta, ponieważ nie ma uniwersalnej zasady doboru lepkości oleju do silnika pojazdu. Odpowiednia lepkość oznacza bezproblemowy rozruch w niskich temperaturach otoczenia i szybkie doprowadzanie środka smarnego do wszystkich części silnika i odpowiednie smarowanie podczas pracy.
Powszechnie uważa się, iż oleje o lepkości:
0W-XX i 5W-XX powstają na bazach syntetycznych
10W-XX to oleje półsyntetyczne
15W-XX to oleje mineralne
Klasa jakościowa
Przy doborze oleju, po ustaleniu odpowiedniej lepkości należy zwrócić uwagę na właściwą klasę jakościową
Według podziału stowarzyszenia konstruktorów pojazdów ACEA oleje mają nadane oznaczenie:
A – do silników benzynowych,
B – do lekkich silników Diesla,
C – oleje kompatybilne z systemem katalitycznym dla silników benzynowych i Diesla z wtórnym
obiegiem spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (SAPS),
E – do mocno obciążonych silników Diesla.
Oprócz litery w skład wchodzi cyfra, a ta opisuje właściwości oleju, np.:
A3/B3 - oleje wysokiej jakości, przeznaczone dla silników benzynowych i wysokoprężnych, do dłuższych przebiegów między wymianami
A3/B4 - oleje wysokiej jakości, przeznaczone do dłuższych przebiegów, wymagane do silnikó Diesla wyposażonych we wtrysk bezpośredni
A1/B1 - oleje podstawowej jakości typu Fuel-Eco (paliwo-oszczędne), nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach
A5/B5 - oleje wyższej jakości typu Fuel-Eco do dłuższych przebiegów między wymianami, nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach
Oleje Low Saps mają obniżoną zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki (maja oznaczenie C), zalecane są do pojazdów z filtrami czastek stałych. Oznaczane są cyframi od 1 do 4 pod względem zawartości dodatkó Saps i paliwooszczędnością.
Według podziału instytutu API klasyfikacja jakościowa opiera się na literach:
S - w przypadku silników benzynowych
C - dla silników Diesla
Druga litera oznacza poziom jakości - im dalej od początku alfabetu, tym lepsza jakość.
Nie ma ogólnych zasad doboru oleju do silnika, dlatego należy kierować się zaleceniami producenta.
Specyfikacje i oficjalne aprobaty producentów
Każdy środek smarny powinien spełniać wymagania dotyczące konkretnego silnika, ale też musi być poddany wszystkim testom, aby dostać aprobatę producentów samochodów danych marek w czasie trwania gwarancji. Takie oznaczenie widnieje na etykiecie, najczęściej na odwrocie.
Najczęściej spotykane europejskie specyfikacje producentów samochodów dot. olejów:
Proces doboru oleju może wydawać się skomplikowany, ale warto poświecić odrobinę uwagi na to, by orientować się w oznaczerniach, symbolach oraz aby nie mieć w przyszłości problemów z użytkowaniem pojazdu i nie tracić niepotrzebnie czasu i pieniędzy.
Chcesz uzyskać więcej informacji lub skorzystać z pomocy naszego doradcy technicznego? Wejź na zakładkę "doradztwo techniczne" i skontaktuj się z jednym z naszych doradców.
Kup produkty LOTOS, a otrzymasz kartę paliwową ORLEN!!. Do udziało w promocji zapraszamy detaliczne oraz hurtowe punkty handlowe. Szczegóły PROMOCJI...
Weź udział w promocji Castrol i zgarnij bony Sodexo oraz Karty BP! Za jednorazowy zakup produktów Castrol określoną kwotę netto zawartą w ulotce z...
Kup produkty LOTOS, a otrzymasz kartę paliwową LOTOS o wartości 100 zł!. Do udziało w promocji zapraszamy detaliczne punkty handlowe. Szczegóły PR...
Jesień to czas szybkich zachodów słońca, deszczu i śliskich dróg. Poniżej kilka rad dla zmotoryzowanych jak poradzić sobie w tym trudnym cza...
Castrol ruszył z kolejną kampanią uświadamiającą klientów, tym razem na tapetę jest brany poziom oleju. Niski poziom oleju może prowadzi...
Drodzy Państwo, Z duma informujemy, że po ponad 7 miesięcznej podróży łazik marsjański Perseverance wylądował bezpiecznie na Marsi...
Sezon wakacyjny czas START! Wielu kierowców wybiera się na urlop własnymi czterema kółkami. Jak przygotować się do podróży i dojech...
W 2018 r. minie 50 lat odkąd na rynku pojawił się jeden z najbardziej znanych produktów marki Castrol – Castrol GTX. Etoll jest autoryowanym dys...
Mroźny, zimowy poranek, policzki pieką od mrozu, a samochod nie odpala? Chyba nie ma nic bardziej irytującego. Jak tego uniknąć? Co zrobić, aby zima ...
Z wypiekami na twarzy wspominamy nasz grudniowy wypad do Włoch - do miejscowości Folgarida, gdzie odbyła się konferencja naszego teamu sprzedażowego Etoll....