Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy i jak odczytywać etykiety?


11.01.2017

Czy produkt opisywany jako innowacyjny i najnowocześniejszy rzeczywiście taki jest? Po czym poznać czy olej spełnia nasze oczekiwania i jak odpowiednio dobrać go do naszego silnika? To pytania, na które postaramy się znaleźć odpowiedź i rozszefrować oznaczenia na etykietach olejów.

Parametry oleju sa bardzo ważne i mają duży wpływ na dobór właściwego produktu oraz zużywanie się go. Wszystkie oleje, jakie wlewamy do pojazdów, skłądają się z oleju bazowego i dodatków:

Grupy olejów bazowych

grupa I - najprostsze, najtańsze oleje mineralne;

grupa II - oleje mineralne poddane obróbce, o niższej zawartości siarki niż oleje z grupy I i więcej węglowodorów nasyconych;

grupa III - oleje poddane procesom hydrokrakingu i hydroizomeryzacji. Pozwalają przebudowac strukturę węglowodorów i nadać właściwości podobne do tych, jakie maja bazy syntetyczne;

grupa IV - oleje syntetyczne (PAO) powstałe w wyniku procesu syntezy chemicznej;

grupa V - inne oleje syntetyczne poza PAO, np. estry kwasów karboksylowych, poliglikole czy oleje silikonowe.

Oleje mineralne, półsyntetyczne lub syntetyczne powstają w zależności od użytej mieszanki. Mineralne składają się przede wszystkim z grupy I i II, oleje syntetyczne z III, IV i V, natomiast "półsyntetyki" to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych.

Lepkość oleju

To wielkość opisująca opór przeciw płynięciu. Im wyższa lepkość, tym wolniej płynie olej. Oleje dzielnimy na klasy:

  • zimowe (opisywane liczbami i literą W) -
  • letnie (opisywane liczbami)
  • wielosezonowe (najczęściej dwie liczby dzielone literą W) - pierwsza liczba określa płynność oleju w niskich temperaturach, a druga grubość filmu olejowego z niskich temperaturach.

Zawsze powinniśmy dobierać olej zgodnie z zaleceniami producenta, ponieważ nie ma uniwersalnej zasady doboru lepkości oleju do silnika pojazdu. Odpowiednia lepkość oznacza bezproblemowy rozruch w niskich temperaturach otoczenia i szybkie doprowadzanie środka smarnego do wszystkich części silnika i odpowiednie smarowanie podczas pracy.

Powszechnie uważa się, iż oleje o lepkości:

0W-XX i 5W-XX powstają na bazach syntetycznych
10W-XX to oleje półsyntetyczne
15W-XX to oleje mineralne
Klasa jakościowa

Przy doborze oleju, po ustaleniu odpowiedniej lepkości należy zwrócić uwagę na właściwą klasę jakościową

Według podziału stowarzyszenia konstruktorów pojazdów ACEA oleje mają nadane oznaczenie:

A – do silników benzynowych,
B – do lekkich silników Diesla,
C – oleje kompatybilne z systemem katalitycznym dla silników benzynowych i Diesla z wtórnym
obiegiem spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (SAPS),
E – do mocno obciążonych silników Diesla.
Oprócz litery w skład wchodzi cyfra, a ta opisuje właściwości oleju, np.:

A3/B3 - oleje wysokiej jakości, przeznaczone dla silników benzynowych i wysokoprężnych, do dłuższych przebiegów między wymianami
A3/B4 - oleje wysokiej jakości, przeznaczone do dłuższych przebiegów, wymagane do silnikó Diesla wyposażonych we wtrysk bezpośredni
A1/B1 - oleje podstawowej jakości typu Fuel-Eco (paliwo-oszczędne), nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach
A5/B5 - oleje wyższej jakości typu Fuel-Eco do dłuższych przebiegów między wymianami, nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach
Oleje Low Saps mają obniżoną zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki (maja oznaczenie C), zalecane są do pojazdów z filtrami czastek stałych. Oznaczane są cyframi od 1 do 4 pod względem zawartości dodatkó Saps i paliwooszczędnością.

Według podziału instytutu API klasyfikacja jakościowa opiera się na literach:

S - w przypadku silników benzynowych
C - dla silników Diesla
Druga litera oznacza poziom jakości - im dalej od początku alfabetu, tym lepsza jakość.
Nie ma ogólnych zasad doboru oleju do silnika, dlatego należy kierować się zaleceniami producenta.

Specyfikacje i oficjalne aprobaty producentów

Każdy środek smarny powinien spełniać wymagania dotyczące konkretnego silnika, ale też musi być poddany wszystkim testom, aby dostać aprobatę producentów samochodów danych marek w czasie trwania gwarancji. Takie oznaczenie widnieje na etykiecie, najczęściej na odwrocie.

Najczęściej spotykane europejskie specyfikacje producentów samochodów dot. olejów:

  • Volkswagen (VW, Audi,Skoda,Seat):
  • VW 501.01/505.00 - podstawowej jakości olej do silników benzynowych i Diesla bez filtrów cząstek stałych i pompowtryskiwaczy
  • VW 502.00/505.00 - olej o lepszych właściwościach do silników benzynowych,
  • VW 502.00/505.01 - olej przeznaczony do silnikó Diesla, wyposazonych w pompo-wtryskiwacze, bez DPF, i silników benzynowych,
  • VW 504.00/507.00 - najwyższa aprobata koncernu Volkswagen (zarówno do silników Diesla jak i benzynowych).
  • PSA (Peugeot, Citroen)
  • B 71 2294 - standardowej jakości olej silnikowy przeznaczony do silników benzynowych i diesla bez filtrów cząstek stałych (FAP)
  • B 71 2296 - olej wysokiej jakości do silników benzynowych i Diesla bez FAP
  • B 71 2290 - niskopopiołowy olej wysokiej jakości do silnikó Diesla i niektórych silnikó benzynowych,
  • B 71 2312 - najwyższej jakości olej niskopopiołowy, stosowany również na pierwsze zalanie w nowych silnikach koncernu PSA; nadaje się do silników Diesla i benzynowych; jedyny olej zalecany do stosowania w silnikach Diesla Euro 6 koncernu PSA.
  • Daimler (Mercedes-Benz, Smart)
  • MB-Approval 229.1 - olej podstawowej jakości
  • MB_Approval 229.3 - olej o lepszych właściwościach, przeznaczonych do silników benzynowych (bez silników AMG) i Diesla bez DPF.
  • MB_Approval 229.5 - olej o lepszych właściwościach przeciwzużyciowych i paliwooszczędnych do silnikó benzynowych (w tym AMG) i Diesla bez DPF.
  • MB-Approval 229.31 - olej do silników Diesla i niektórych silnikó benzynowych,
  • MB_Approval 229.51 - olej o lepszych właściwościach przeciwzużyciowych i paliwooszczędnych do silników Diesla i niektórych silników benzynowych.
  • MB Approval 229.52 - najwyższej jakości olej silnikowy do silników Diesla (wymagany do rodziny silników BlueTEC) oraz niektórych silników benzynowych
  • Renault (Renault, Dacia)
  • RN 0700 - olej do wolnossących silnikó benzynowych
  • RN 0710 - olej do turbodoładowanych silników benzynowych (i RS) oraz diesla bez DPF,
  • RN 0720 - olej do silników Diesla z DPF.

Proces doboru oleju może wydawać się skomplikowany, ale warto poświecić odrobinę uwagi na to, by orientować się w oznaczerniach, symbolach oraz aby nie mieć w przyszłości problemów z użytkowaniem pojazdu i nie tracić niepotrzebnie czasu i pieniędzy.

Chcesz uzyskać więcej informacji lub skorzystać z pomocy naszego doradcy technicznego? Wejź na zakładkę "doradztwo techniczne"  i skontaktuj się z jednym z naszych doradców.


Promocja LOTOS - karty paliwowe ORLEN!

Kup produkty LOTOS, a otrzymasz kartę paliwową ORLEN!!. Do udziało w promocji zapraszamy detaliczne oraz hurtowe punkty handlowe. Szczegóły PROMOCJI...

Promocja Castrol - zgarniaj bony za zakupy!

Weź udział w promocji Castrol i zgarnij bony Sodexo oraz Karty BP! Za jednorazowy zakup produktów Castrol określoną kwotę netto zawartą w ulotce z...

Pomocja - LOTOS

Kup produkty LOTOS, a otrzymasz kartę paliwową LOTOS o wartości 100 zł!. Do udziało w promocji zapraszamy detaliczne punkty handlowe. Szczegóły PR...

JESIEŃ – zmora kierowców. Jak się przygotować do tego okresu?

Jesień to czas szybkich zachodów słońca, deszczu i śliskich dróg. Poniżej kilka rad dla zmotoryzowanych jak poradzić sobie w tym trudnym cza...

CASTROL - TRZYMAJ POZIOM

Castrol ruszył z kolejną kampanią uświadamiającą klientów, tym razem na tapetę jest brany poziom oleju. Niski poziom oleju może prowadzi...

Castrol na pokładzie łazika Perseverance, który wylądował z pomoca NASA na Marsie !

Drodzy Państwo,    Z duma informujemy, że po ponad 7 miesięcznej podróży łazik marsjański Perseverance wylądował bezpiecznie na Marsi...

Jak przygotować auto na wakacyjny wyjazd

Sezon wakacyjny czas START! Wielu kierowców wybiera się na urlop własnymi czterema kółkami. Jak przygotować się do podróży i dojech...

REKORD ŚWIATA! Niesamowita historia człowieka, który przebył 5 mln. km jednym samochodem!

W 2018 r. minie 50 lat odkąd na rynku pojawił się jeden z najbardziej znanych produktów marki Castrol – Castrol GTX. Etoll jest autoryowanym dys...

Dlaczego Twój akumulator musi być przygotowany do zimy?

Mroźny, zimowy poranek, policzki pieką od mrozu, a samochod nie odpala? Chyba nie ma nic bardziej irytującego. Jak tego uniknąć? Co zrobić, aby zima ...

Konferencja szkoleniowa Castrol - bajeczna Folgarida zimą

Z wypiekami na twarzy wspominamy nasz grudniowy wypad do Włoch - do miejscowości Folgarida, gdzie odbyła się konferencja naszego teamu sprzedażowego Etoll....

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka